Van Huizen naar Brouwershaven

Vrijdag 22 april 2016                                                                                                    12 graden, half bewolkt, N 3
Vandaag gaan we de thuishaven Huizen vaarwel zeggen. Om 9:00 uur ging de boot te water. Ron heeft hem nog even afgespoeld omdat een boot naast ons op de wal onbeschermd aan het schuren is geweest. Verder heeft hij de watertank gevuld en we hebben diesel getankt. Tegen 11:00 uur vertrokken we pas. Op naar Muiden. De sluis stond al voor ons open. Ook in Weesp deed de brugwachter net de brug voor Smal Weesp voor een andere boot open en konden wij er achter aan. De brugwachter fietste daarna met ons mee om de andere twee bruggen te bedienen (die blijft fit). De laatste brug voor het Amsterdam Rijnkanaal wilde ook voor ons open maar wij deden onze mast al naar beneden en dat ging goed. Op het Amsterdam Rijnkanaal werd druk gevaren. Niet plezierig. We besloten dan ook voor Breukelen de Vecht weer op te gaan. We moesten een loopbrug van hout, 3 meter hoog, onderdoor. Dat ging in het begin goed maar aan het eind stootte de bokkepoot er toch nog even tegenaan. Het was een smalle vaart en een brug die direct bediend werd. We konden vanwege de gestreken mast de draai naar de Vecht niet goed maken en ook was ons zicht belemmerd door huizen. Er kwam een motorbootje van ver op ons afvaren en leek erop of hij nog even extra gas gaf. We konden nergens heen met de mast achter de boot hangend. Gelukkig konden we hem nog net afhouden. De bruggen in de Vecht worden ook snel bediend. Om 16:30 uur meerde we na de laatste brug moe af in Maarssen.

Zaterdag 23 april 2016                                  10 graden, half bewolkt, af en toe een bui of hagel, NNW 4
Na een koude nacht onder de gelukkig warme dekens werden we vroeg wakker. Het regende. Om 8:45 uur vertrokken. Het was toen droog. Het Amsterdam Rijnkanaal op. Het ging beter dan gisteren. Na Utrecht de sluis bij het Merwedekanaal in. De 3 bruggen daarna worden op afstand bediend en zijn traag. Bij de 1e brug kregen we nog even een hagelbui over ons heen. In de sluis bij Nieuwegein lagen we on 12:00 uur. Toen de Lek af. Dat voer stroomafwaarts snel. We waren om 14:00 uur in Schoonhoven. Moe en stijf. Nog wel even achter de buiskap uit de wind in het zonnetje gezeten. Aan het eind van de middag even het stadje in gelopen.

Zondag 24 april 2016                                                    7/9 graden, half bewolkt, af en toe een bui, NNW 4-5
Goed geslapen. Om 9:45 uur vertrokken uit Schoonhoven. De Lek verder af. Het ging snel. Af en toe een kort buitje. Bij Krimpen aan de Lek links de Noord af. Bij Dordrecht besloten door te varen. Het was ook zo rustig met beroepsvaart. Bij de spoorbrug de mast getopt daarna links de Dortse Kil op. Het weer werd wat slechter de buien namen toe en tijdens de buien ging het harder waaien en draaide de wind steeds meer naar het Westen. Rechtsaf het Hollandsdiep op. De wind en golven namen toe en die hadden we het laatste stuk tegen. We waren blij toen we de haven van Willemstad in voeren. De havenmeester gaf ons een plek in de luwte van de stadswal onder de molen. We waren er om 15:30 uur. Ron ging gelijk warm douchen. We zijn nog even het stadje in geweest en hebben de giek met het grootzeil aan de mast gezet. Lekker weer wat meer ruimte in de boot.

Maandag 25 april 2016                                                                7 graden, bewolkt en af en toe een bui, W 5-6
Een bewolkte dag. Morgen en overmorgen verwachten ze storm dus toch maar vertrokken. Het was bijna 9:00 uur. Op naar de Volkeraksluizen. We lagen alleen in de sluis. We moesten alleen even wachten op de schutting van een passagiersschip. Het is een aardig eind varen naar de Krammersluis en de wind nam weer toe. Ook kregen we weer een buitje over ons heen. We lagen alleen in de Krammersluis. Na de sluis even een jerrycan diesel in de tank gedaan en door naar de Grevelingensluis. Ook even een schutting af moeten wachten. Om 13:00 uur lagen we in de sluis. We wilde doorvaren naar Brouwershaven maar de wind nam nog meer toe en was tegen. We zijn toch maar omgekeerd en de mooie haven van Bruinisse binnengelopen. We hebben een mooie plek met de kop in de wind gekregen. Vannacht verwachten ze windkracht 8. Ik hoop dat we al wiegend slapen.

Dinsdag 26 april 2016                                   7 graden, half bewolkt en af en toe een bui, WNW 5-6-7-8
Goed geslapen. Heerlijke douches in Bruinisse. Vanwege het weer blijven we nog een nachtje. Wanneer het regent wakkert de wind aan.

Woensdag 27 april 2016                              7 graden,  half bewolkt en af en toe een bui, WNW 5-6-7
We zijn nog maar een dag in Bruinisse gebleven op Koningsdag.

Donderdag 28 april 2016                             7 graden, half bewolkt en af en toe een bui/hagel, ZW 2-3
Vanmorgen bijna windstil en een zonnetje. Om 10:00 uur vertrokken uit Bruinisse richting Brouwershaven (onze nieuwe thuishaven). Het eerste stuk ging goed. Daarna zagen we een hele donkere lucht aankomen. De hagelstenen deden zeer in je koude gezicht. Net voor Brouwershaven klaarde het op. Om 12:00 uur waren we in de haven. Deze hele reis hebben we niet gezeild maar alleen op de motor gevaren.