2016

Vrijdag 29 juli 2016
We zijn om 22:00 uur vertrokken uit Noordwijkerhout. Het was lekker rustig op de weg. We waren voor 23:30 uur al in Brouwershaven. Na alles uitgepakt te hebben en de bedden te hebben opgemaakt hebben we heerlijk geslapen.

Zaterdag 30 juli 2016                                                                    sunny_period_48 21º NW 2-3
Tessel en Ires zijn langsgekomen. We hebben een stukje gezeild en kibbeling gegeten in het stadje. Het was heerlijk weer. Ron heeft toen ze weg waren de koelkast afgemaakt. Roosters in het kastje gemaakt.

Zondag 31 juli 2016                                                                       sunny_interval_48 21º NW 2-3
Weer een lekkere dag. ’s Morgens even gezeild richting Scharendijke. ’s Middags met de auto naar Oostkapelle gereden. Kim was jarig. 30 jaar geworden. Het was gezellig. Lekker buiten gezeten. ’s Avonds niet al te laat naar bed. Het heeft ’s nacht geregend maar dat is niet erg.

Maandag 1 augustus 2016                                                          sunny_interval_48 21º NW 2-3
Ron moest een verdeler voor de koelkast halen. Ik heb in de tussentijd het dek geschrobt. Om 12:15 uur zijn we vertrokken uit Brouwershaven. We hadden windje mee naar Bruinisse. De rechter rode boeien aangehouden zodat we de kruisende schepen, die ons tegemoet kwamen, niet in de weg zaten. Om 14:30 uur waren we in de haven van Bruinisse. Een lekker plekje gekregen dicht bij “het Badhuis”. Even naar het dorp gelopen. Een patatje gegeten en een boodschapje gedaan.

Dinsdag 2 augustus 2016                                                            rain_48 20º ZW 3-4
We werden met regen wakker. Helaas. Maar in Bruinisse gebleven. We vermaken ons wel.

Woensdag 3 augustus 2016                                                        sunny_interval_rain 20º ZW 5-6

We waren rond 12:00 uur in de sluis van Bruinisse. Toch maar vertrokken ondanks de harde wind tegen. We moesten 1 schutting wachten en konden daarna met heel veel plezierjachten in één keer geschut worden. We hadden het eerste stuk op de Zijpe en het Mastgat wind tegen. Daarna naar links de krabbenkreek ingedoken naar Sint Annaland op Tholen. Hier hadden we zijwind en stroom mee. Duidelijk te merken. We waren er rond 14:OO uur. Het dorpje even verkent en ’s avonds mosselen gegeten.

Donderdag 4 augustus 2016                                                       sunny_interval_48 21º ZW 5-6

De wind bleef krachtig en uit de verkeerde richting (tegen). We zijn vandaag in Sint Annaland gebleven. Lekker gelezen en gewandeld.

Vrijdag 5 augustus 2016                                                               sunny_period_48 21º W 4

Om 8:45 uur vertrokken uit Sint Annaland. De Krabbenkreek hadden we tegenwind. De stroom hadden we mee. Het was pas 12:00 uur laag water in Zierikzee. Op de Keeten de zeilen gehesen. We moesten kruizen. Soms best lastig met die beroepsvaart. Ver voor de Zeelandbrug de zeilen gestreken en met de motor verder gegaan. Om 12:00 uur waren we in Zierikzee.

Zaterdag 6 augustus 2016                                                           sunny_period_48 21º W 4-5

Om 10:40 uur vertrokken uit Zierikzee. We hadden het grootzeil gereefd en het fok niet helemaal uitgetrokken. We gingen in een flinke vaart richting de Zeelandbrug. We zijn tussen pijler 32 en 33 doorgegaan. Daarna Zuid gaan varen. Halve wind. Rond 12:00 uur waren we bij de sluizen van het Veerse meer. We hebben heel lang moeten wachten voor we geschut werden. Uiteindelijk lagen we midden voorin een overvolle sluis (6 rijen dik). Daarna doorgevaren tot Kortgene. Hier waren we om 14:30 uur. Er zwommen grote grijze vissen onder de boot door zo helder was het water. Heerlijke douches.

Zondag 7 augustus 2016                                                               sunny_period_48 21º ZW 5

De wind was vlagerig. Om 11:45 uur vertrokken uit Kortgene. Het Veerse meer is smal en we hadden tegenwind dus maar op de motor gevaren. Het was ook erg druk. Om 13:30 uur waren we in Veere. Er was achterin nog een plekje aan de kade. Er kwamen later nog 2 boten naast ons liggen.

Maandag 8 augustus 2016                                                          sunny_period_48 21º ZW 6

Wij waren vroeg op maar de buren niet. Wij hebben gewacht tot tegen 11:00 uur. Toen vriendelijk gevraagd of ze ook wilde vertrekken. We zijn het kanaal van Walcheren ingevaren. We moesten 1 schutting afwachten. Gelukkig deden ze de grote sluis open zodat alle boten erin konden. Om 13:00 uur waren we in Middelburg. We moesten allemaal (in konvooi gevaren) bij de havenmeester aanleggen. Over de telefoon worden geen plaatsen toegewezen. We kregen een box in de binnenhaven aan de Kinderdijk. Heel veel gelopen.

Dinsdag 9 augustus 2016                                                            sunny_period_48 21 º veranderlijke wind 2-3

We zijn in Middelburg gebleven. We hebben 2 kerken bezocht. De Oosterkerk en de Nieuwekerk met al zijn gangen en kruidentuin van de Abdij. Er werd ook nog een filmpje getoond van het vergeten bombardement op 17 mei 1940. Toen werden er 600 huizen verwoest door de Duitsers of Franzen (dit is niet geheel duidelijk). De stenen zijn hergebruikt voor de wederopbouw waardoor alle panden in de oude staat herstelt zijn. Knap hoor. Tessel kwam ’s middags na haar werk in het revalidatiecentrum nog even gezellig langs (op de fiets).

Woensdag 10 augustus 2016                                                      rain_48 (’s ochtends) sunny_period_48 (’s middags) 19 º W 5

’s Nachts heeft het flink geonweerd en ook nog even heel hard gewaaid op het moment dat de onweer boven ons was. ’s Morgens regende het. Voor de middag was het weer mooi weer alleen de wind was kouder. ’s Middags om 16:00 uur afgesproken op de markt met ome Han, tante Henny en Karin.  Het was gezellig. Ze zijn ook nog even meegelopen om de boot te zien. ’s Avonds werd het kouder.

Donderdag 11 augustus 2016                                                      rain_48 16º NW 2-5

Een koude natte dag. De hele dag regen. We zijn om 9:10 uur de brug in Middelburg doorgegaan. Daarna getankt. Voor het eerst GTL diesel (schone diesel gemaakt uit aardgas). Ook een jerrycan volgetankt. Toen door naar de sluizen in Veere door het Kanaal van Walcheren. Gezeild op het fok. In de oude sluis met nog 4 boten geschut. Door naar Kortgene. Het werd alleen maar grijzer qua weer. Koud kwamen we om 12:30 uur aan in Kortgene. Het zelfde plekje gekregen als op de heenweg.

Vrijdag 12 augustus 2016                                                                            23 graden, half bewolkt, zon, WZW 4

Een heerlijke dag beginnen met een lekkere warme douche in Kortgene. Om even voor 10:00 uur vertrokken richting de sluis. Weer lang wachten. Elke schutting duurt minstens een half uur. Om 11:30 uur lagen we in de sluis. We hebben met ruime wind 110 graden op het kompas gezeild richting Yerseke. We waren er rond 14:00 uur. We hebben ’s avonds heerlijk gegeten in ons favoriete restaurant Nolet’s Vistro. Ron het mosselmenu (vissoep, mosselen, toetje van roodfruit, ijs en room). Marjo het menu van de chef (mosselen, vissoep, kreeft, toetje van rood fruit, ijs en room). Vooraf kregen we nog lekker brood met boter en hebben ons koningsmaal afgesloten met koffie (waarbij koek, chocolade, Turks fruit).

Zaterdag 13 augustus 2016                                                        23 graden, half bewolkt, zon, WZW 4-5

Vandaag in Yerseke gebleven. De kerk bezocht die in 1940 door de Franzen vanaf de Westerschelde is platgebombardeerd. Hij is weer mooi opgebouwd. Een lekker rustig dagje van gemaakt. Er waren mosselraces (hier hadden wij ons ook voor op kunnen geven) dus het was druk in de haven met zeilboten.

Zondag 14 augustus 2016                                                           24 graden, half bewolkt, zon, NNW 2-3-4

Hoewel het pas 13:30 uur hoog water zou zijn in Yerseke zijn we toch 10:45 uur vertrokken. We hadden dus stroom tegen het eerste stuk en ook de wind tegen. We hebben tot Wemeldinge (de vaarroute voor de beroepsvaart) gemotord. Daarna de zeilen gehesen en gekruist tot Colijnsplaat. Het was een heerlijke zeildag. Precies genoeg wind voor onze boot. Ten noorden van de Vondelingsplaat zag ik nog een zeehond met zijn kop boven water komen. Om 15:00 uur voeren we de haven van Colijnsplaat in. We wilde ’s avonds in het clubgebouw eten maar dan hadden wij moeten reserveren. We zijn doorgelopen naar het dorp. Het 1e tentje was ook vol. Verderop in de straat konden we wel buiten eten. Dat hebben we gedaan. Beide het chef menu.

Maandag 15 augustus 2016                                                       23 graden, veel zon, klein wolkje, N 2-3

Om 10:00 uur vertrokken we van Colijnsplaat. We zijn met ruime wind richting de Roompotsluizen gevaren. Dit heet de schaar van Colijnsplaat. Halverwege zijn wij de geul van Roggenplaat ingegaan. Dit is schuin oversteken richting Zierikzee dus moesten we kruizen. Daarna de Hammen in richting Burghsluis. We waren er om 14:30 uur. Net voor de haven zag ik nog net een kop van een zeehond. Ik ben nog even naar het dorp gefietst voor wat boodschappen. Je kan 1 uur gratis een fiets meekrijgen via de havenmeester. ’s Avonds zagen we nog 2 bruinvissen langs de haven zwemmen.

Dinsdag 16 augustus 2016                                                          24 graden, veel zon, klein wolkje, ONO 4

We zijn om 10:10 uur vertrokken uit Burghsluis. Dit keer onderweg geen bruinvissen of zeehonden gezien op de Oosterschelde. We moesten een paar keer kruizen ter hoogte van Serooskerke. Daarna iets ruimer gevaren naar de Zeelandbrug. Daar waren we iets over 12:00 uur. Daarna moesten we weer kruizen richting de Keeten. We hebben het zeil laten zakken en zijn naar Bruinisse gevaren op de motor. Het was gigantisch druk bij de sluis naar het Grevelingenmeer. Toen we aan kwamen varen liep de sluis net vol en moesten er nog heel veel wachten. Wij zijn achteraan gesloten. Het schutten heen en weer duurt wel even omdat er zo’n 50 boten in de sluis gaan. Dat is een heel georganiseer, de steward bij de sluis wil geen stukje water meer zien dus lig je met z’n vieren naast elkaar. Na de stampvolle sluis door gezeild, met ruime wind, richting Brouwershaven. We kwamen om 18:10 uur de haven binnenvaren. Ons plekje was vrij. Even vlees gehaald en lekker gebarbecued.

Woensdag 17 en donderdag 18 augustus 2016                                                 24 graden, veel zon, O 3-4

We hebben ons lekker vermaakt op de Grevelingen.  Het stadje in geweest en ’s middags het water op. Het is dan niet zo druk en als je richting Scharendijke vaart zie je af en toe een zeehonden kop boven het water uitkomen. We hebben lekker gebarbecued op  het water. Woensdag voor anker en donderdag bij een eilandje afgemeerd. Ron heeft nog even lekker gezwommen en ik ben het eilandje even gaan verkennen. Je kan best een heel eind lopen.

Vrijdag 19 augustus 2016                                                            25 graden,  drukkend warm, nevelig, O 2

We zijn gaan pakken. De vakantie zit er weer op, jammer genoeg. Om 12:15 uur zijn we in de auto gestapt. Om 13:45 uur waren wij weer thuis.