2015

Zaterdag 8 augustus 2015                                                                                                          25 graden, zon, N 3
De vakantie 2015 is begonnen! We moesten de watertank nog 2x vullen dus voeren we pas 10:55 uur de haven uit. Het ging vlot naar de Hollandse Brug. Door gevaren tot voorbij Pampus. We moesten kruisen om bij het Markerpaard te komen. De wind trok ook wat aan dus kwam er meer golfslag. We kwamen tegen 18:00 uur aan in Volendam. De haven was vol. Doorgevaren naar Monnickendam. We waren doodmoe toen we aankwamen. De winkels waren al dicht dus zijn we maar een makkelijke hap gaan eten.

Zondag 9 augustus 2015                                                                                                             25 graden, zon, N 1-2
Weinig wind. We zijn in Monnickendam gebleven. Fietsen gehuurd en naar Marken gefietst. Dat is nog een aardig eind. ’s Avonds gebarbecued.

Maandag 10 augustus 2015                                                                                                      26 graden, zon, Z 1-2
Om 9:30 uur vertrokken. Er was zeer weinig wind. We zijn al dobberend en soms met de motor aan richting de Enkhuizersluizen gevaren. We waren om 16:00 uur in Enkhuizen. We hadden een lekker plekje dichtbij het toiletgebouw. In de stad een parasol gekocht voor in de kuip.

Dinsdag 11 augustus 2015                                                                                                         26 graden, zon, W 1-2

Om 9:30 uur vertrokken. We hadden wind mee naar Urk. Het was alleen dobberen (zo weinig wind) maar dat was wel relaxen. Op het laatst de motor erbij aan gezet. We waren om 14:30 uur in de haven. Weer een mooie plek.

Woensdag 12 augustus 2015                                                                                                    27 graden, zon, O 3-4
In Urk gebleven. ’s Avonds naar zingen in de kerk gegaan. Het Urker mannenkoor Hallelujah trad op. Om 18:30 uur was de kerk al vol. Om 19:30 uur begon het.

Donderdag 13 augustus 2015                                                                                                   27 graden, zon, O 4-5
Om 8:30 uur vertrokken uit Urk. We wilde naar Hindelopen maar met gereefd zeil en fok werd het weer hard werken en hoge golven. Grootzeil gestreken en afgebogen naar Enkhuizen op het fok met ruime wind en golven onder ons door rollend. Om 12:00 uur waren we al in Enkhuizen.

Vrijdag 14 augustus 2015                                                                                                           23 graden, zon, Z 4
Vannacht onweer gehad maar ’s ochtends was het weer droog. We vertrokken om 11:15 uur vanuit Enkhuizen. Voor de wind naar Stavoren. De lucht achter ons was donkerder daardoor nam de wind wat toe en de golfslag ook. We besloten om het grootzeil te laten zakken en verder te gaan op het fok. Dat ging beter. Om 14:30 uur waren we in Stavoren. We kregen een fijne ligplaats dicht bij het toiletgebouw.

Zaterdag 15 augustus 2015                                        19 graden, half bewolkt, een buitje en zon, NW 3-4
Vannacht weer even geregend. Op ons gemak ontbeten en om 11:15 uur vertrokken naar Hindelopen. Heerlijk gezeild met een reef in het grootzeil en groot fok. Om 12:50 uur waren we in de haven. We hadden net aangemeerd en de zeilen ingepakt toen het even begon te regenen. Daarna het stadje in gegaan. Auke blijkt 15 februari te zijn overleden.rong>

Zondag 16 augustus 2015                                                                           19 graden, bewolkt, een buitje, N 4-5
Veel wind verwacht. Ook morgen. Daarom tegen 12:00 uur op de motor vertrokken naar Workum. We moesten voor de sluis wachten tot 13:00 uur. Daarna nog 2 bruggen door voor we bij ons vaste stekkie in Workum waren. Er waren nieuwe jonge eigenaren. We kregen een plaats vlak bij het toiletgebouw. Tegen de avond begon het te regenen.

Maandag 17 augustus 2015                                                                                       19 graden, regen, N 5-6
De hele dag regen. We zijn in Workum gebleven.

Dinsdag 18 augustus 2015                                                                          20 graden, bewolkt, een buitje, N 6
Om 9:45 uur de brug doorgegaan in Workum. Na de 2e brug, voor de spoorbrug, linksaf gegaan. Klein beetje miezer onderweg gehad. Viel reuze mee. Binnen door naar Makkum gegaan. We moesten voor de laatste brug voor Makkum een uurtje wachten om 12:00 uur dus geluncht. In Makkum werd de sluis voor ons bediend. We waren om 14:30 uur in de Marina haven. Eerst over het strand gewandeld daarna helemaal naar het stadje om wat boodschappen te doen.

Woensdag 19 augustus 2015                                                                                    21 graden, bewolkt, zon, Z 2-4
Om 10:15 uur vertrokken uit Makkum. Eerst getankt. Toen naar de Roggebotsluizen gevaren. We konden er direct in. Het duurde lang voordat er geschut werd omdat de sluis helemaal vol gestampt wordt. Daarna moet er ook nog lang voor de brug over de afsluitdijk gewacht worden op de schutting van de andere sluis zodat we allemaal tegelijk door de brug konden. We voeren 11:45 uur de Waddenzee op. Het zeilen ging voorspoedig. Vlak voor Vlieland staat een flinke stroom. We zagen nog een zeehond. Om 16:55 waren we in de haven. Het was heerlijk qua temperatuur.

Donderdag 20 augustus 2015                                                                                                   24 graden, zon, Z 2-3
Vandaag op Vlieland gebleven. We hebben ’s morgens eerst in het dorp een rugzak gekocht en boodschappen gedaan. Na de koffie zijn we een heel eind over het strand gelopen tot voorbij het strandhotel. Ron heeft nog even gezwommen. We zagen nog 2 zeehonden. Daarna door de bossen teruggelopen (nog een mooi meertje tegengekomen). Kip van het spit gehaald met patat en op de boot opgegeten. We hebben zo’n 20 km gewandeld. Morgen jammer genoeg met de terugreis beginnen. Er is meer wind op komst en natuurlijk staat hij weer in de verkeerde richting.

Vrijdag 21 augustus 2015                                                                                                           25 graden, zon, Z 2-3
We zijn om 10:00 uur (3 uur voor hoog water) vertrokken van Vlieland. Je hebt even een flinke stroom tegen. Je denkt dat je hard zeilt maar als je naar een boei kijkt sta je bijna stil (je wordt dan misselijk omdat het voor je gevoel niet klopt). Daarna een bocht gemaakt en nog even scherp gezeild. In de vaargeul waar Terschelling en Vlieland elkaar kruisen de zeilen al gestreken. We hebben puur tegenwind en de vaargeul is smal. Op de motor verder dus. We waren om 14:45 uur bij de sluis. Er lagen al veel boten te wachten en er kwamen er ook nog. We hebben heel lang moeten wachten. Opeens moest iedereen de brug door van de afsluitdijk nadat de schutting van de sluis ons gepasseerd was. We werden met z’n alle in 2 sluizen gepropt. Soms met 4 boten naast elkaar. Ik had voordat we de sluis in gingen al gebeld met de Marina jachthaven van Makkum en een ligplaats toegewezen gekregen. Om 16:20 uur waren we de sluis pas uit. We waren echt moe toen we aan hadden gelegd. Het was ook warm.

Zaterdag 22 augustus 2015                                                                                                       25 graden, zon, ZZO 4
Ron heeft ’s ochtends eerst de boot zoutvrij gemaakt door het dek te schrobben. Om 11:00 uur vertrokken uit Makkum. We wilde naar Stavoren. Door de bijna tegenwind en omdat deze in de middag ook nog eens aantrok, waardoor je de golven ook nog eens tegen had, besloten wij tussen Hindelopen en Stavoren, ruim terug te varen naar Workum. We moesten 1 schutting heen en weer afwachten bij de sluis. Om 15:00 uur waren we in de haven. We kregen een plek voor het toiletgebouw. Eerst Workum in geweest. Daarna lekker op de boot naar de bootjes die voorbij gingen gekeken.

Zondag 23 augustus 2015                                                                                                           25 graden, zon, Z 7
Strakblauw lucht. Heerlijke temperatuur maar wel windkracht 7. We zijn om 10:15 uur vertrokken uit Workum. Hadden tegenwind op het Hegermeer. Via Woudsend en het Slotermeer naar Sloten gevaren. Dat waren flinke golven op beide meren. We liggen weer in de gracht van Sloten. Om 13:00 uur waren we er.

Maandag 24 augustus 2015                                                                                       21 graden, zon, buitje, ZO 3
’s Morgens eerst even brood gehaald. Om 10:15 uur vertrokken uit Sloten. We hadden precies 12:00 uur de brug van Echtenbrug anders hadden we één uur moeten wachten. Om 16:15 uur waren we in Giethoorn. We gingen om 17:00 uur even boodschappen halen voor het avondeten toen het begon te onweren. Het was een hevige bui met bliksem en na een half uur was het weer droog en konden we gewoon barbecueën.

Dinsdag 25 augustus 2015                                                                                          21 graden, zon, buitje, Z 7
’s Nachts heeft het weer flink geregend. ’s Morgens is het weer droog. Om 10:15 uur vertrokken uit Giethoorn. Over de Beukelaarwiede tegenwind. En wat voor wind. Windkracht 7. Het buiswater gutste weer over het dek. In Blokzijl moesten we een sluisschutting afwachten. We waren daar om 12:15 uur. Ook bij de brug van Vollenhove moesten wij even wachten. Rond 14:00 uur waren wij in de haven van Vollenhove afgemeerd met de kop in de wind zodat je de kajuit open kan houden.

Woensdag 26 augustus 2015                                                                                    21 graden, zon, wolkje, ZW 4
Vannacht weer een buitje. Eerst nog een keer diesel gehaald bij de pomp. Om 9:30 uur vertrokken uit Vollenhove. De eerste brug hadden we mee omdat hij net open ging voor 2 andere boten. Op het Zwartewater beukte de tegenwind en golven aardig tegen de boot. Gelukkig hebben ze de brug over het Ramsdiep verhoogt tot 13 meter. Deze hoefde dus niet meer open voor ons. Op het Ketelmeer in de luwte van het eiland gevaren zodat we wat minder last hadden van de wind. In de Roggebotsluis lagen we met 2 andere boten. Om 16:00 uur waren we in Elburg. Lekker even op een terrasje gezeten. Bij de Chinees het verrassingsmenu gegeten.

Donderdag 27 augustus 2015                                                                                                   19 graden, regen, Z 3
’s Morgens heeft Ron brood gehaald. We vertrokken om 10:45 uur. Het begon te regenen en hield niet meer op. We zijn maar in Hardewijk gaan liggen. Het was al 13:30 uur. Hardewijk even in gegaan. In de Onze Lieve Vrouwenkerk geweest. Prachtige muurschilderingen zijn weer tevoorschijn getoverd. We kregen uitleg van de koster. Tegen de avond werd het droog.

Vrijdag 28 augustus 2015                                                                                                           21 graden, zon, Z 3
Weer naar de thuishaven in Huizen gevaren. We hebben een heerlijke vakantie gehad.